Info til pressen

Nedenstående kan frit benyttes i pressen i forbindelse med artikler om eller anmeldelser af  Gittemie Eriksens forfatterskab.

Se udgivede bøger

Se kronologi

Hent billeder til artikler o.a.

Bestil bøger til anmeldelse: send en mail til gittemie@me.com eller kontakt forlaget direkte på presse@bod.dk

Hvorfor skriver du?
– Jeg har altid skrevet, det er en naturlig måde for mig at bearbejde oplevelser, følelser og relationer. Det er som om jeg føler mig forstoppet, som om der ikke kan være mere inde i mit hoved, hvis ikke jeg kan komme til at skrive. Det er min måde at læsse af på.

Hvorfor er du selvudgiver/ indieforfatter?
– Jeg startede med at sende mit manuskript rundt til forlag, lige som så mange andre, og lå også i forhandlinger med et forlag gennem længere tid, men de ville have mig til at ændre grundlæggende ting i min krimi – ændringer jeg ikke kunne stå inde for. Rent psykologisk var jeg så langt i udgivelsesfasen, at jeg var klar til at få den ud, så jeg tænkte mig egentlig ikke om særlig længe, før jeg besluttede at gøre det selv. Jeg har tidligere haft selvstændig virksomhed og derfor passer det fint til mit temperament, at jeg kan bestemme det hele selv. Der har selvfølgelig været bump på vejen og ting, jeg har opdaget for sent, jeg burde have haft styr på, men sådan er en læringsproces jo. Man bliver ikke ekspert på en nat.

Hvorfor foregår dine bøger oftest på Lolland-Falster?
– Når jeg læste bl.a. svenske krimier, kunne det godt undre mig, at vi her i Danmark ikke har flere lokale krimier. Vi har generelt ikke været så gode til at hylde det danske. Franskmændene har fuldstændig styr på, hvilke egne, der er bedst til hvad, som fx Champagne, Cognac, linser osv. Det har vi ikke haft tradition for i Danmark. Alt foregår i København og en smule i Aarhus. Det vil jeg gerne være med til at lave om på. Derfor foregår mine krimier på Lolland-Falster. Desuden er det her jeg er vokset op og har valgt at bo, så det er også naturligt for mig at skrive om de ting jeg kender.

Hvordan researcher du til dine bøger?
– Det gør jeg faktisk ikke særlig meget. Jeg skriver ud fra det jeg kender i forvejen. Der er en grund til at min hovedperson er retsmediciner og ikke fx journalist. Sædvanligvis skriver jeg hele historien uden at undersøge særlig meget. Først når jeg redigerer den, tjekker jeg måske nogle detaljer, som om et bestemt træ er et bøgetræ eller et egetræ. Historierne lander, mens jeg skriver.

Om Gittemie Eriksen
Gittemie Eriksen har udgivet en serie krimier med retsmedicineren Pia Holm i hovedrollen, foruden flere spændingsnoveller og den erotiske kærlighedsroman Hvad Du Ønsker (2012). Gittemie Eriksen er cand.scient. og har desuden læst medicin i fem år. Hun er opvokset på Nordfalster og har efter en kort afstikker til København, boet i Sdr. Alslev på Falster siden 2000. Gittemie skriver en blog på www.gittemieeriksen.dk, om livet som forfatter og selvudgiver. På hjemmesiden kan læserne komme med input til nye udgivelser, læse hvordan bøgerne bliver til og hente læseprøver. Desuden underviser og coacher Gittemie andre forfattere. Læs mere på www.forfatterbranding.dk. Du kan desuden følge med i Gittemies hverdag på facebook (http://www.facebook.com/gittemieeriksen), twitter (@gittemie5), pinterest og instagram (gittemieeriksen). Gittemie kan kontaktes på gittemie@me.com.

Udgivelser

Hvad Du Ønsker (2012)
Stivfrosset (2013) spændingsnovelle
Spøgelset i huset ved skoven (2014) spændingsnovelle